In 7 stappen starten met exporteren

Nederland is een handelsnatie: ondernemen en exporteren doen we al eeuwen. Omdat Nederland vaak al snel te klein wordt, ligt over de grens kijken voor de hand. Omdat exporteren soms makkelijker lijkt dan het in werkelijkheid is, hebben we 7 belangrijke aandachtspunten voor u op een rij gezet.

 

1. Schrijf een goed exportplan

Bij het starten van een onderneming is het niet ongewoon om een bedrijfsplan te schrijven. Door een plan te schrijven zet u min of meer alles op een rij. Bij het schrijven van een exportplan werkt dit net zo. Waarom wilt u eigenlijk exporteren, wat wordt het doel, welk product wilt u exporteren, wat wordt de afzetmarkt, hoeveel geld moet er worden geïnvesteerd en hoe zal het transport in zijn werk gaan?

Slechts een paar vragen waarop u antwoord nodig heeft. Niet alleen voor uzelf, maar ook voor eventuele samenwerkingspartners. In uw exportplan brengt u alvast het nodige in kaart zodat u verder in het proces minder snel onaangenaam verrast zal worden. Een exportadviseur / exportcoach inschakelen is raadzaam. De ervaring leert dat u op basis van professioneel exportadvies sneller en goedkoper nieuwe exportmarkten kunt betreden.

2. Selecteer land(en)

In uw exportplan staat welke landen u als de meest voor de hand liggende exportmarkten ziet. Als u begint met exporteren, dan leert de ervaring dat deze exportlanden vaak onze buurlanden zijn. Qua afstand en cultuur ligt het dichtbij en de logistiek is het minst ingewikkeld. Direct beginnen met exporteren naar de andere kant van de wereld kan natuurlijk ook. Houdt er dan wel rekening mee dat de verschillen op diverse vlakken een stuk groter zijn. Niet alleen op cultureel gebied maar ook qua wet- en regelgeving zijn er soms grote verschillen. Mocht u ervoor kiezen om gebruik te maken van exportcoaches / exportadviseurs, dan kunnen zij u daar alles over vertellen.

3. Doe marktonderzoek

Door middel van het exportplan heeft u een overzicht van een aantal landen die interessant kunnen zijn voor uw producten. Belangrijk is om toch een aantal zaken op een rij te zetten per land. Met marktonderzoek krijgt u beter inzicht in hoe uw potentiële exportmarkt eruit ziet. De ervaring leert namelijk dat met een goed inzicht in de afzetmarkt u op de lange termijn meer succesvol zal kunnen exporteren. In uw marktonderzoek neemt u bijvoorbeeld mee hoe groot de afzetmarkt is, hoeveel potentiële kopers er zijn, met wie u de concurrentie aan zal gaan, ect. U kunt er voor kiezen om dit zelf te doen, maar uitbesteden kan soms een betere optie zijn.

4. Bezoek uw exportmarkt

U kunt nog zoveel lezen maar het beste is natuurlijk om uw exportmarkt te bezoeken. Zo ervaart u direct hoe het er daar aan toe gaat. U kunt beurzen bezoeken, langs gaan bij potentiële afnemers, of indien mogelijk bij uw concurrenten. Zo kunt u zien hoe het daar werkt, en de lokale gebruiken van het zakendoen ervaren.

5. Maak keuzes

U kunt ervoor kiezen om direct te leveren. Dit lijkt in de eerste instantie goedkoper, maar kan in sommige gevallen juist duurder uitvallen. Dit verschilt per situatie en met name aan de eisen die per land gesteld worden. En hoe groter het cultuurverschil, des te groter de kans op misverstanden. Een handelsagent kan uitkomst bieden. Deze spreekt de taal en kan u introduceren in het lokale netwerk.

6. Houd u aan de wet

Dit klinkt vanzelfsprekend, maar de vraag is wat de wet- en regelgeving in uw exportmarkt is. Ieder land heeft weer haar eigen wet- en regelgeving. U kunt hierbij denken aan garantievoorwaarden, invoerrechten, producteisen, aansprakelijkheid, etc., etc.

7. Vraag exportsubsidies aan

Exporteren is ondernemen en er zal dus geïnvesteerd moeten worden. De kost gaat voor de baat uit, en tijd is geld. Vanaf het moment dat u uw exportplan gaat schrijven zal de teller dus gaan lopen. Om export te stimuleren zijn er diverse soorten exportsubsidies beschikbaar. Deze exportsubsidies zijn in verschillende fasen van het exportproces beschikbaar. Zo kunt u bij het schrijven van uw exportplan gebruik maken van de exportsubsidie waarmee u exportcoaching kunt inhuren. Dit is een traject waarbij u zich laat ondersteunen door een ervaren exportadviseur die samen met u het exportplan zal schrijven. Hiermee kunt u beter voorbereid starten met uw exportplannen. Daarnaast zijn er exportsubsidies die bijdragen in de kosten voor de investeringen, u korting geven bij deelname aan een handelsmissies, etc. 

Exportcoaching kan u ondersteunen in het nemen van deze 7 stappen. Onze exportcoach kan u begeleiden bij het schrijven van uw exportplan zodat u beter voorbereid kan starten met exporteren.