Het belang van een goed exportplan in de praktijk

Uw bedrijf loopt lekker, uw klanten zijn tevreden en er komen steeds meer klanten bij. En dan op een dag komt er een aanvraag uit het buitenland. Blij en verrast gaat u aan de slag want het zou wel eens het begin van iets groots kunnen zijn. Nederland is ten slotte maar Nederland, en in het buitenland zitten potentieel veel en veel meer klanten nietwaar?

Eerst maar even de website bezoeken om te kijken wat voor bedrijf dat is. Oh, dat ziet er interessant uit. Maar eens even bellen om te vragen wat ze nu precies willen (en uit nieuwsgierigheid even vragen hoe ze bij ons terecht zijn gekomen). 

Ah gelukkig, ze spreken fatsoenlijk Engels, dat scheelt alweer. Tijdens het gesprek geven ze aan dat ze interesse hebben om uw producten in hun eigen markt te introduceren. U heeft daar natuurlijk wel oren naar, het zou tenslotte wel eens het begin van iets grootst kunnen zijn. Internationaal de markt op, hoe mooi is dat? 

Dus tijdens de bedrijfslunch vertelt u trots en enthousiast dat er zich een buitenlandse partij heeft gemeld die interesse heeft om uw producten in het buitenland op de markt te gaan zetten.

Dat had u, achteraf gezien, beter niet kunnen doen…

Niet echt heel motiverend al die reacties. De een na de ander heeft wel iets te melden. “Hoe gaan we dat doen dan?”, “Ik heb daar geen tijd voor hoor.”, “Mijn Engels is slecht.”, “Moeten de facturen dan ook in het Engels?”, etc. etc.

Tja, dat beloofd nog wat. Ondanks dat het niet echt heel motiverend overkwam, begrijpt u de reacties achteraf wel. Er komt misschien inderdaad nog best wel wat bij dat exporteren kijken. Even nadenken over hoe we dit gaan aanpakken.

Maar eens beginnen met een simpel lijstje van wat er allemaal bij dat exporteren komt kijken en waar het eventueel mis kan gaan. Ai, dat lijstje is toch langer dan verwacht. Het gaat zo te zien nog best wel wat tijd en energie kosten om dit goed op de rit te krijgen. En bovendien, wie gaat dit allemaal regelen?

Bovenstaand verhaal is een typerend praktijkvoorbeeld van hoe veel ondernemers geconfronteerd worden met de vraag hoe zij kunnen starten met exporteren. En welke zaken er allemaal geregeld moeten worden om de nieuwe exportmarkt goed te kunnen bedienen.

In het kort

Tijd blijkt in de praktijk het grootste knelpunt. Het ontbreekt daarnaast vaak ook aan kennis, en kunde, aangaande de nieuwe exportmarkt. Men is onervaren met de zakencultuur, spreekt de taal niet en heeft geen kennis van exporteren. Dit draagt uiteindelijk bij aan de onduidelijkheid over wat het starten met exporteren uiteindelijk überhaupt gaat kosten, en hoe lang het gaat duren voordat alles geregeld is.

Kosten 

Het gaat natuurlijk om geld verdienen, meer omzet, betere bezetting van machines en uiteindelijk meer winstmarge. Maar zoals altijd gaat de kost voor de baat uit en de opstart zal ondertussen wel gefinancierd moeten worden. En juist dan is het prettig om te weten wat het starten met exporteren gaat kosten. Daarover straks meer.

Tijd

Tijd moet ook ergens vandaan komen en met name in het begin zal het management dus tijd vrij moeten zien te maken. En, in relatie tot de kosten, hoe lang duurt het eigenlijk voordat alles geregeld is? Vergeet vooral ook niet dat het gehele proces aanzienlijke veranderingen binnen de organisatie kan opleveren. 

Starten met exporteren kan ongeveer 30 tot 40% van uw tijd gaan kosten. En, terugkomend op de kosten. Wat een en ander gaat kosten zal per bedrijf aanzienlijk verschillen. (Nog even geheel los van de faalkosten als achteraf blijkt dat een en ander niet goed is voorbereid.) Ondanks deze verschillen is het belangrijkste dat er financiële draagkracht moet zijn om de periode tussen start en succesvol exporteren te kunnen overbruggen. Het kan namelijk wel eens 1 tot 2 jaar duren voordat exporteren binnen uw bedrijf geregeld is. Een financiële planning is daarom ook geen overbodige luxe. 

Om een goede financiële planning te maken is een goed exportplan schrijven geen overbodige luxe. Zolang u namelijk niet weet welke export activiteiten op welk moment plaats gaan vinden is het namelijk lastig om de financiën te plannen. Bovendien kan het prettig zijn als u van te voren al enig inzicht hebt in wat de organisatie nog te wachten staat op het moment dat u aan de slag gaat met exporteren. Professioneel exportadvies kan hierin uitkomst bieden.

Kortom

Een goed exportplan schrijven heeft meerdere voordelen. 

 

U kunt het exportplan zien als een instrument, een soort van kompas, waarmee u de financiën kunt plannen, en alle bijbehorende taken en verantwoordelijkheden kunt communiceren naar uw team. En daarbij heeft u een goed overzicht van welke kennis u al in huis heeft, en welke kennis nog geregeld moet worden. Oftewel, een plan van aanpak waarmee u kunt starten met exporteren. 

 

 Wilt u meer weten over het schrijven van exportplannen, of even sparren met een van onze exportadviseurs? Stuur ons dan vandaag nog een bericht en onze exportadviseur neemt binnen 24 uur contact met u op.